“HUKUM LUKISAN
MANUSIA”
Hukum melukis
gambar atau kartun.
Hukum asal permasalahan ini adalah berdasarkan
hadis Nabi SAW yang bermaksud;
Maksudnya:”Sesiapa yang melukis atau mengukir
gambar sesungguhnya Allah akan mengazabnya sehingga[jika disuruh] meniupkan ruh
ke dalam gambar tersebut dia tidak mampu berbuat demikian selama-lamanya”.
Di dalam riwayat lain menyebut yang
maksudnya:”Setiap penggambar diseksa di dalam neraka,dijadikan setiap gambar
yang digambarkan sebagai ruh maka ia menjadi alat penyeksanya di dalam Neraka
Jahanam”.Riwayat Muslim [3945],Imam Ahmad [2671]di dalam Musnadnya.
Sejurus selepas hadis ini disebutkan Ibnu Abbas
menyatakan yang maksudnya:”Jika engkau terpaksa melakukannya maka
buatlah[gambar]pokok atau apa-apa yang tidak bernyawa.”
Dapat kita fahami jika lukisan itu adalah
selain dari makhluk bernyawa seperti pokok,laut,gunung-ganang maka dibolehkan.Larangan
yang disebutkan oleh Nabi SAW adalah menjurus kepada pembuatan patung yang
mempunyai jisim dan berbayang serta menyerupai makhluk yang bernyawa di mana
ianya dijadikan sebagai sembahan.Ianya juga dikiaskan kepada lukisan-lukisan
yang dilakar makhluk yang bernyawa kerana ianya juga menjadi satu penyembahan
seperti mana yang berlaku kepada umat kristian yang melakar Nabi Isa dan para
hawariyyun yang mana mereka mempercayai itulah gambaran Nabi Isa dan para
hawariyyun Baginda.
Kata al-‘Aini:Melukis gambar makhluk yang
bernyawa [mengukir patung]adalah tidak dibenarkan kerana ianya disembah pada
zaman Jahiliyyah.Maka tidak dibenarkan walaupun ianya tidak mempunyai bayang
dan juga tidak berjisim [merujuk kepada gambar dan lukisan]untuk menutup pintu
kerosakan .”Rujuk ‘Umdah al-Qari Syarh Sahih al-Bukhari[18/162]
Lukisan makhluk bernyawa tersebut jika
diletakkan di tempat yang mulia dan tidak menghinakannya seperti digantung di
tempat yang tinggi.Ini berdasarkan peristiwa yang diceritakan oleh Aisyah
r.anha:Maksudnya:”Rasulullah pulang dari safar dan aku menutup bilik kecilku
dengan sebidang kain yang terdapat padanya gambar-gambar [lukisan-lukisan benda
yang bernyawa].Apabila Rasulullah SAW melihatnya
Rasulullah menyentap nya seraya berkata:Sesungguhnya Manusia yang paling dahsyat
azabnya pada hari Kiamat adalah mereka yang melakukan sesuatu yang menyerupai
makhluk Allah [yang bernyawa].Kata Aisyah:Kami menjadikan kain tersebut sebuah
atau dua buah bantal”.Riwayat al-Bukhari
[5498].
Kesemua larangan ini adalah berbentuk sad al-Zari’ah [menutup pintu
kerosakan]kerana ditakuti menjadi objek penyembahan yang boleh merosakkan
akidah.Adapun jika lukisan itu bertujuan yang tidak bercanggah dengan syara’
seperti digunakan untuk tujuan pembelajaran,pendidikan atau dakwah maka ianya
dibenarkan.Maka lukisan-lukisan yang dilakar dengan tujuan sedemikian tidaklah
diharamkan kerana ianya dibuat bukan
kerana dipuja atau disembah akan tetapi ianya adalah satu bentuk pendidikan dan
dakwah bagi kanak-kanak khususnya dan ianya dianggap sebagai maslahat yang
umum.
Itu sahaja yang abang mahu kongsikan kepada
semua.Yang baik datang dari Allah,yang buruk kemungkinan dari saya.Semoga
berjumpa lagi,Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
alhamdulillah terbaik. teruskan berkongsi ilmu yang bermanfaat untuk umat Baginda Nabi sallallahu Alaihi.
ReplyDelete